Followers

Friday 7 December 2012

Muhammad Al-Fateeh bin Khairul Anwar - Dedicated to one of the blogger Leen Zaha

Assalammualaikum to all,

Been reading this blog of Leen Zaha who just recently lost her baby 

Muhammad Al-Fateeh bin Khairul Anwar


Al fatihah

Takziah di ucapkan buat Leen sekeluarga...

Selepas baca blog tu, hati kecil neh rasa sedih. Baby yang dikandung ~ 9 bulan kembali ke pangkuanNya yang Maha Esa. Betapa peritnya ujian Allah.. Macammne kalau dugaan sebesar tu berlaku kepada diri yang kerdil ini. Mampukah aku? Diharap Leen dan suami tabah menghadapi ujian, qada' dan qadar dari Allah. InsyaAllah 

Been searching and found this article ----

Hikmah: Kematian Anak Ketika Masih Kecil


Smuge menjadi penyuntik semangat Leen, Suami dan ahli keluarga. Banyakkan bersabar.. Sentiasa yakin setiap yang berlaku ada hikmahnya. Ujian menjadikan kita makin kuat.. InsyaAllah..

--------------------------------------------

Assalamualaikum,

Saudara, ada dikalangan kita yg Islam mengalami pahit getir serta kesedihan dan kepiluan kerana kematian anak ketika dilahirkan atau ketika masih kecil dan belum baligh. Ia merupakan suatu troma bagi kedua ibu dan bapa, terutama, bagi mereka yg begitu mengharapkan mendapat zuriat terutama jika sukar bagi mereka mendapatnya. Di dalam Islam, segala sesuatu malapetaka itu ada hikmah dan kebaikan asalkan mereka yg menghadapinya tetap bersabar. Ini disebutkan dalam hadith berikut:

Diriwayatkan hadith dari 'Imran b Nafi' hadith dari Hafas b 'Ubaidillah hadith dari Anas bahawasanya Rasulallah (s.a.w) bersabda: 'Barangsiapa yg hendak mencari pahala dari tiga dari tulang rusuknya (yakni, anak zuriatnya) masuk dia ke dalam syurga.' Maka berdiri seorang prempuan, maka berkata dia: 'Atau, adakah dua?' Bersabda Rasulallah (s.a.w): 'Atau dua!'. Berkata seorang perempuan: 'Semoga mengharap aku, maka berkata aku: 'Atau satu (yakni, seorang)!' [Hadith an-Nasa'i, Kitab Jenazah]

Saudara, dalam hadith ini kita diberitahu oleh Rasulallah (s.a.w) bahawa sesiapa yg kehilangan tiga orang anak kandungnya kerana meningal ketika kecil, maka, jika rida dia dan tidak meratus dia dalam kesedihaan atau kepiluan yg melampau, maka dia (kedua ibu bapa anak-anak tersebut) diberi ganjaran syurga. Begitu juga kalau meninggal dua orang anaknya. Dalam kes seorang ibu bapa yg meninggal seorang anaknya tidak disebutkan dalam hadith di atas itu, tetapi dalam hadith lain disebutkan kalau meninggal seorangpun dapat syurga.

Diriwayatkan hadith dari al-'Awam b Hausabin hadith dari Abi Muhammad, iaitu hamba merdeka kpd Omar b Khattab (r.a) hadith dari Abi 'Ubadah hadith dari Abdullah yg berkata: 'Telah bersabda Rasulallah (s.a.w):' Barangsiapa yg didahului oleh tiga orang dari anak-anaknya (yakni, meninggal lebih dahulu dari ibubapanya) belum sampai baligh (umur anak-anak tersebut), ada bagi mereka (kedua ibubapanya) menjadi pendinding yg mendindingi (kedua-dua ibubapanya) dari neraka.' Maka berkata Abu Zarr: 'Telah mendahului akandaku dua (orang anakku)!' Maka bersabda Rasulallah (s.a.w): 'Kalaupun dua.' Maka berkata Ubai b Kaab, seorang ahli (pembaca) al-Quran: 'Telah mendahului akandaku seorang (anakku).' Bersabda Rasulallah (s.a.w): 'Kalaupun satu.' [Hadith Ibnu Majah, Kitab Jenazah]

Saudara, hadith yg kedua ini lebih jelas dari hadith yg pertama itu, Namun mesej yg disampaikan oleh Rasulallah (s.a.w) adalah tetap sama, iaitu, sepasangan ibubapa yg seorang atau dua orang atau tiga orang anak mereka meninggal ketika belum sampai umur baligh, mereka (yakni, anak-anak itu) jadi pendinding dari kedua ibubapanya dari api neraka di akhirat kelak. Maksudnya, kedua ibubapanya yg rida dgn kematian anak-anaknya akan mendapat balasan syurga. Diperjelaskan dalam hadith-hadith lain bahawa kanak-kanak yg belum baligh itu suci dari dosa, maka mereka secara otomatis masuk syurga. Jikapun kedua ibubapanya tak berjaya mendapat syurga, namun ketika diperintah oleh Allah (a.w) supaya mereka masuk syurga, mereka enggan selagi Allah (a.w) tidak perkenankan kedua ibubapanya dimasukkan ke dalam syurga bersama-sama mereka.

Menceritakan hadith oleh Muhammad b Ismail b Ibrahim b 'Ulaiyah dan Abdul Rahman b Muhammad, berkata kedua-duanya: 'Menceritakan hadith oleh Ishaq, dia itu adalah Arzaq, hadith dari 'Auf hadith dari Muhammad hadith dari Abi Hurairah (r.a) hadith dari Nabi (s.a.w) yg bersabda: 'Tidak ada dari dua orang Islam (maksudnya, dua ibubapa) mati diantara kedua-duanya (yakni, mati sebelum mereka) tiga orang beberapa anak mereka (yg) belum sampai baligh kecuali memasukkan kedua-duanya oleh Allah (a.w) ke dalam syurga dgn kelebihan kerahmatan Allah (a.w) pada mereka (tiga anak mereka itu) ke dalam syurga.' Bersabda Nabi (s.a.w): 'Dikatakan kpd mereka masuklah kamu ke syurga.' Maka berkata mereka (i.e. anak): 'Tidak (masuk kami) sehingga masuk kedua-dua ibubapa kami (bersama-sama kami).' Maka berfirman Allah (a.w): 'masuklah kamu dan kedua ibubapa kamu.' [Hadith an-Nasa'i, Kitab Jenazah]

Saudara, hadith ini lebih jelas lagi menyebutkan bahawa anak-anak kedua-dua ibubapa itu 'protes' tak mau masuk syurga sehingga kedua ibubapa mereka bersama-sama mereka masuk syurga. Atas kerahmatan Allah (a.w), maka Allah (a.w) perkenankan permintaan anak-anak tersebut. Jelaslah, betapa untungnya ibubapa yg mengalami kematian anak-anak mereka ketika masih kecil itu.


Jazakallahu khairah


Taken from:

Yayasan Ilmu at 5:25 PM

Wallahu A'lam



Till then,
Luv from, Afrah hana..

- Posted using BlogPress from my iPhone

2 comments:

Unknown said...

Ya Allah sungguh besar maknanya jika leen meredhakan pemergian Al-Fateeh anakku. Thank you Arfah for this n3. Doakan Leen tabah menghadapi dugaan Allah ini.

afrah.hana said...

إن شاء الله‎ :')

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers