Followers

Thursday 6 December 2012

40 mins cooking session!

Assalammualaikum..

Haa, sape malas? Hehe

Resepi hari neh take abt 40mins je utk siap~ ;)

Hoho. Ok aku malas >_<

Sharing is caring ;) Tuk sspe y malas leyla masak neh d ptg hari bkerja. Oho. Tatau la kalau 40min tu lme jgk. Tp aku neh kdg2 masak cm lme je~ 40min kira ok la. Tak la ltey sgt ko kt dapur tu. Kalau nak masak xtra bagan tu mmg tgu weekend je lor. Xlarat eh.. >_<

Sape nk resepi! Angkat tgn! ;)

Well for the tomyam, resepi nye adalah ;)




1 serai
1 ulas bawang
2 ulas bawang putih
Bberapa ketul ayam (kalau berdua cm aku neh mmg xperlu byk sgt, xbaik membazir.. ^_^)




Sayuran2 y dperlukan just siat2 je (aku gne tomato, kubis ngn carrot)




Hoo. Ni mcm tjpe bahan alami mskn plg berharga! Bagi aku la. Haha. Aku jpe cili kering pedas paling bergne, ko mcm tak payah da bli cili padi pastu rosak dlm peti sejuk sbb lame dok berhibernate dlm tu sbb.. Ko malas nak masak.. Hehe. Mmg rasa sebijik cm cili api. Ha, tuk tomyam neh ley letak 3biji.. Gunting gunting gunting, campak je sme dlm tomyam tu




Air secukup rasa tuk 2 org mkn. Bajet2 je. Jgn la plak dok letak air bebanyak. Baziaq! Pastu jd cair tomyam tu..




Ingredient paling penting! Neh perencah plg sedap penah aku try setakat neh. Mmg sebijik tomyam akan rasa macam ko bli kat restoren gitu. Tuk 2 org mkn ley letak dlm 1 setengah sudu besar pn da ckp..

Then ko campur sme bahan sekaligus tayah tumis2 ape.. Letak gula dan garam secukup rasa. Siap. Konfem sedap.. Limau kasturi ape. Tayah letak. Masam paste ngn tomato da ckp da aku ase.. Huhuhu~




In d making ;)








Beres..

Then, next.. Sambil2 masak tomyam tu ley la ko kemas dapur.. Masak nasi. Siapkan telur dadar sme~




Haha. Sket gle kan nasi aku masak. Abg ngn aku mkn ala kadar je.. Heh




Cooking! Jgn lpe tekan. Kang tak masak plak nasi tu..




Kemaskan dapur 1. Beres




Kemas kan dapur 2. Beres




Kemaskan dapur 3. Beres




Kemaskan dapur 4. Beres

Then next.. Telur dadar in d making..


2 biji ckp




Letak garam, bawang merah sket (bawang merah gne bawang y ko akan gne tuk letak tomyam tu.. Simpan sket sblm ko tuang sme bawang tu tuk buat tomyam)

Hasilnya..




Mmg tepat 40minit! Beres. Nasi pn siap masak tyme tu jgk.. Cm tau2 je. Hehe




Selingan.. Supplemen aku y tak terusik! Tak tmasuk y dlm fridge lgi.. Huu, sbb cyst tu. Aku cm takot la plak nak mkn sebarangan.. Huhu, sila jgn jd cm aku! Baziaq btol :(

Till then, sye makan dlu! ^_^
Luv, xoxo ;)

- Posted using BlogPress from my iPhone

No comments:

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers