Followers

Wednesday 30 January 2013

Laparoscopy part 2: Recovery

Assalammualaikum,

its already been a week since i last updated the blog. banyak kje. rasenya aku bkn blogger tegar neh ^_^ macammnepn aku still akan update pasal laparoscopy neh. since aku rase insyaAllah entry neh boleh memberi manfaat untuk org lain..

last aitu aku update lepas operation. alhamdulillah, everything went well.. the laparoscopy was done on 19th december 2012. i was being discharged from the ward on the 2oth december 2012.

i was lazying on the bed waiting for the doctor or the nurses to actually 'informed' me when i can be discharged from the ward.. until 12pm. tapi tade sebarang berita.. lepas solat jumaat abg dtg menjenguk. aku btaw abg kne tanya dr neh bila boleh discharged. abg ke kaunter dan tanya2, nurse kata: 'kita tgh tgu u tanya bila nak balik umah, ubat sme da siap'.. 'oit,oit,oit.. apela.. letih aku tgu.. sorang2 je kat katil, macammane nak tye, nak berjalan kan tak boleh lagi'. ok, tu kate2 aku dalam hati je.. ;p letih aku tgu..

kemas-kemas barang ktorang pn balik ke umah..

pad chart

mesti ada y tertanya-tanya kan, atau y tak tau.. ape jadi lepas laparoscopy. pengalaman org maybe berbeza-beza. tak dapatla plak aku nak ctekan pengalaman org lain. tapi dr pengalaman aku.. huuu

on 19th december 2012,

right after my laparoscopy ops.. ok mase neh aku mmg bleeding agak banyak. since time tu aku da 3 hari lewat (cd34) slalulnya cycle aku 31 hari.. aku mmg infom kat dr y lewat dan dr pn mmg da buat upt sblm ops (which came out negative). jadi aku agak maybe period kot. but the dr explained y tu maybe disebabkan ada some insertion y dia masukkan dalam saluran vagina aku? lebih krg la.. tp since aku tgh sakit waktu tu.. mcm tak faham sgt explanation die.. (ppe je la..) nurse suroh aku pakai pad and luckily aku mmg bawak sbb time tu kan nak dkt period (jadi kalau period kat hosp at least bekalan pad da ada).. rupanya lepas laparoscopy tu sendri maybe akan bleeding...

on 20th december 2012,

darah da semakin kurang.. ok lega. masa neh aku da mle fikir. umm, bukan period neh. sbb period aku tak penah la plak kering on day 2.. ok tgu lagi. sbb agak konfius kan.. disebabkan ragu-ragu aku tak solat waktu tu...

on 21st december 2012,
darah da makin kering.. dan tak ada tros.. ok. pelik2. aku tgu lagi...

on 22nd till 24th december 2012,
darah aku klua macam air paip.. i was soaking 4 pads full!! masa neh aku fikir period kot neh.. the pattern continue until day cd3 (aku agak yakin y tu period) tapi disebabkan agak heavy dan da lame jgk aku tak period heavy macam neh.. aku agak was-was sket..

untuk pengetahuan semua, period aku dlu2 waktu anak dara/masa belajar.. mmg agak heavy (day1-soaking bout 3 pads) (day 2- soaking abt 2pads) (day3-da half dari y 2nd day).. dan berkurangan sket-sket..dlu tetiap kali period aku mesti macam migraine sbb tgk banyak sgt darah.. -__- tapi semenjak dua menjak neh period aku jadi cam krg sket.. still soaking pads tapi nisbahnya krg sket dari y dlu-dlu... jadi aku fikir, oo ok kot period aku.. kira macam normal la kan.. rupanya tak lame lepas tu ------ ada cyst..

cd4 till cd14
period aku da semakin berkurang... mase neh aku da lega sket.. period semakin berkurang dari hari ke hari (tapi in a weird and not as my usual normal pattern) sampai la cd14 period aku habis. usu period aku cme until cd9-11 (dlu2).. sejak akhir-akhir neh cd7-9.. so cd 14 mmg agak lama bagi aku.. mybe disebabkan laps tu kot. aku ke staff clinic. dr kate as long as darah da kering. in sha Allah tade ppe.. (tape y neh aku akan tanya balik during my next appt at the o&g clinic in sha Allah dan aku akan update).

next period lepas laparoscopy, was yesterday! da kunjung tiba akhirnya. tak pregnant lagi (sob sob) . tapi takpe la. tak de rezki lg.. period dtg smlm 29th january 2013 (cycle kali neh 37days) same macam cycle lepas 37 days jgk... usu cycle aku as mentioned before 28-32days..

TODAY IS MY CD2 (senyum-senyum) in sha Allah (next month tak datang period!) ^_^ think positive...


***nak kena sidai baju ngn kemas baju bagai.. malam neh nak balik kg (pantai timur).. next entry aku akan update pasal luka lepas laparoscopy! ape korang nak buat dengan 'plug luka' ape ntah termnya (sorry my bad, the word just didnt come out in me rite nw >_<) korang nak kutil-kutil ke? boleh garu tak?  ;p macammne nak mandi dan lain-lain..

***aku nak ke klas menjahit jgk lepas neh.. hobby baru ;) i already made my own brooches and tudung.. sgt berbangga dengan diri sndri ok (taley bebangga dan riak ngn org lain!) -just for my own satisfaction (sorry masuk bab lain sket.. ^_^

Till we meet again in my next entry..
Assalammualaikum.. ;)

No comments:

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers